Hver gang Facebook gjør en profil endring så blir det ramaskrik. Noen elsker det, noen (les: «alle») hater det – som vi alle vet er det over etter en liten stund, ingen forlater Facebook grunnet en design endring.
Sent ifjor kunne man begynne å se forsmaken på Facebook’s største design endring noensinne «Timeline«. Timeline ga deg coverbildet som mange har vært kreative med, men den ramset også opp hele ditt liv på Facebook opp i tidslinjen (ref: oversatt Timeline), din nye «vegg». Det er mange diskusjoner rundt akkurat denne, men det er ikke den jeg skal gå inn på akkurat nå.

Nylig lanserte Facebook også Timeline til  sider. Her var det enda flere muligheter til å brande siden sin enn bare coverbilde. Så fort nyheten kom kunne du se glimt i øynene til undertegnede. Vi har lansert nye sider, klikk deg videre for å se hva vi har gjort.

Coverbilde & profilbilde
Fotoet som nå er brukt på coverbildet er tatt av fotograf Halvor Gudim, dette er et bilde vi har vært forelsket i lenge og har brukt ved flere anledninger. Festningen er noe som virkelig betyr noe for Kongsvinger, både for innbyggere og det faktum at flere vet kanskje ikke mye om byen, men at vi har en festning vet man. Bildet er fult av mystikk og gir deg en litt «wow»-følelse.  Festningen er rett og slett et symbol på byen. Med alt som for øyeblikket gjøres der oppe kommer det også til å bli et mye mer brukt område. Det var derfor naturlig for oss å bruke et bilde av den, vi var bare ekstra heldige som hadde et så bra bilde.

Med coverbilde kan man også gjøre det litt ekstra fiffig. Profilbilde vårt er en del av fotografiet av festningen, med byvåpenet over. Tidligere har byvåpenet bare vært en liten del av profilbilde, siden vi har hatt lyst å vise frem byen her også. Nå som en del av coverbildet har vi mer plass til byvåpenet og vi det er enda lettere å se hvem som kommuniserer når vi legger ut oppdateringer, eller svarer på kommentarer. Byvåpenet, og dermed Kongsvinger kommune, er avsender.

«Menyen»
Med Timeline har det også kommet flere muligheter til å redigere utseendet på siden din. Alle faner du har kan nå få store egne knapper, som du kan redigere uavhengig om du selv er eier av fanen/appen du bruker.
Dette var en stor fordel for oss. I disse dager ruller vi ut ny visuell profil, og vi har da muligheten til å brande oss enda mer med den nye profilen, også på Facebook.

Iom at du også kan skifte menyknappene også på eksterne apps (som vår kinobillett app) slipper man også få menyknapper som skjærer helt med vår profil.

Bilder
Man kan også om man ønsker legge til et bilde som tilbyr noe mer, i samme stil som menyknappene. Se f.eks på Eksempel kommune, pilen gir alle besøkende en referanse til at det skjer noe i menyen. Smart løsning Alf Tore! For vår egen del var vi litt frem og tilbake om hva vi skulle gjøre, men valgte til slutt å la bildene stå som de var. Når nye bilder kommer på veggen/tidslinjen dukker de også opp der, f.eks etter arrangement hender det seg at vi legger opp bilder med en kort tekst, fordi som gikk glipp av det i feeden kan man se det lille bildet og tenke «Hmm, hva var dette? Oi, se her ja, dette må jeg få med meg ved senere anledning».

Bilder fenger folk, og vi håper at med litt fokus på bilder på Facebook kan vi også få utnyttet denne plassen til å fange noe oppmerksomhet – som en del av resten av menyen i toppen.

Faner
En av de store nyhetene for oss som drifter Facebook-sider er også det at området faner/apps har på en side har blitt utvidet. Fra 520px til 810px. Ved forskjellige tilfeller kan 290px ekstra i vidden å menge seg med bety mye.Som eksempel var det før helt «absurd» for oss å dra inn Fiks nabolaget mitt i 520px (egentlig mindre pga scrollbars), selvom vi nå har scrollbars ser man mer av området og det er noe lettere å benytte seg av tjenesten, også på Facebook.
(PS! Vi jobber for å få Fiks Nabolaget Mitt til å passe som hånd i hanske på Facebook).

Vi har da naturlig også oppdatert Våre tjenester fanen på siden vår. Her har vi også tatt i bruk ny profil og en bredere vidde. Nye fonter, større tekst og mer lettlest informasjon. Det ser også mye bedre ut totalt sett, der hvor vår gamle 520px Våre tjenester bare ble passert midt i det nye store feltet med store hvite områder rundt seg, har vi nå fylt en større masse.

Undertegnede er meget spent på å se hvordan vi kan få utnyttet disse ekstra 290px ved senere anledning, som alltid har vi mye i gjære og nå bedre muligheter på Facebook for dette. Det eneste som er plagsomt med timeline på sider er at vi ikke lenger velger default landing tab. Så nykommere og gamle travere vil alle havne på tidslinjen, ingen mulighet for å definere hvilket innhold som skal komme først, som tidligere.

Alt i alt er dette en spennende utvikling, og vi kan nok regne med å se mye spennende både fra kommuner, andre offentlige enheter og private aktører fremover!
Vet du av andre som har gode ideer rundt dette og utført de, så post de gjerne i kommentarfeltet.

Legg igjen en kommentar