Dette var et av sitatene som vekket ung i Kongsvinger til liv. Det er kanskje ikke mitt stolteste sitat, men det ligger mye i det selv om det ikke var ment helt bokstavelig. Etter å ha gått igjennom informasjonstilbudet for unge i Kongsvinger fant vi ut at det var for dårlig og ideene om Ung i Kongsvinger ble født. Ung i Kongsvinger skulle være ungdommens informasjonskanal – fra unge til unge. Det var viktig at det var unge mennesker skulle drifte siden for at kommunikasjonen skulle flyte lett og fritt. Ung i Kongsvinger ble i begynnelsen driftet av ungdomsbedriften Pantone UB der undertegnede jobbet sammen med to andre ungdommer fra Kongsvinger. Etter et år ble ungdomsbedriften avviklet og det ble ansatt to nye i tillegg til undertegnede. Kriteriene for å ansette noen til å drifte siden var at de var unge og engasjerte

Facebook-siden har eksistert i snart to år, og har etter hvert vokst og blitt en suksess. Siden oppdateres jevnlig for å informere ungdom i Kongsvingerregionen om hva som skjer – Ung i Kongsvinger vil engasjere ungdom og holde dem oppdatert. Fremover vil vi satse friskt for å øke interessen for siden, vi vil også holde diverse konkurranser.

Vi har også deltatt og holdt diverse event før. Et event vi holdt som ikke ble vellykket var en gratis kinovisning av Facebookfilmen ”The Social Network”. Vi hadde en enkel påmelding der vi bruke førstemann til mølla-prinsippet. Oppslutningen rundt påmeldingen var godkjent i fra vårt hold med 176 påmeldte men veldig få dukket opp på selve filmvisningen. Dette kan ha hatt noe med tidspunktet for visningen å gjøre eller at folk meldte seg på bare for å gjøre det. For de som møtte frem til gratis kino var det en suksess!

Vi vil jobbe med siden fra ordene HVEM, HVA, HVOR. Disse ordene skal gjøre at postene blir gode og formidler det de skal. For å gjøre postene våre mer tiltalende vil vi bruke bilder og videoklipp der det er mulig, for dette viser seg å fenge mottakerne våre. For å få fastere rammer rundt når det skal komme oppdateringer på siden har vi satt opp et fast ukesprogram som omhandler alt fra kino til mottakernes tips. For at mottakerne enklere skal kunne tipse oss har vi laget en fane der tipsene om hva som skjer sendes rett til oss slik at vi kan poste det. Vi ønsker å få inn tips fra brukerne slik at vi lettere kan dekke alles interesser.

Ett eksempel på en av de ideene vi vil jobbe videre med er;
* Den perfekte sommerjobben. Vi vil rekruttere en eller to som får en ukes sommerjobb igjennom Ung i Kongsvinger. Jobben går ut på å teste ut det byen har å by på alt fra badeplasser til piknik i parken. Underveis skal Facebook-siden vår oppdateres med bilder/film også videre med ting som har blitt gjort i løpet av dagen.

Etter litt prøving og feiling har siden i skrivende stund 1018 likes, noe som er forholdsvis mye. Fremover håper vi på å nå enda flere ungdom og få enda mer tilbakemeldinger på det vi gjør.

Innlegget er skrevet av Elise Gulbrandsen, gründer og student.

En kommentar til “”Jeg vil heller dø enn å bli venn med kommunen på Facebook””

  1. Sosiale medier – Hvor er målgruppa mi? « Roar om sosiale medier sier:

    […] ”Jeg vil heller dø enn å bli venn med kommunen på Facebook”sier ei 18 års gammel jente i Kongsvinger kommune. Det er ikke nødvendigvis enkelt å nå den unge målgruppen når man heter “det offentlige”. Hva kan vi gjøre – hva har blitt gjort? […]

Legg igjen en kommentar