Vet vi alltid hva vi gjør?

Ja og nei. Det vil si, vi vet hva vi gjør, men vi vet ikke alltid effekten av det vi gjør. En tommelfingerregel er at 50% gir suksess, mens 50% blir noe annet.

Men det er en del av strategien til Kongsvinger kommune. En ”prøve, feile, lære, og så levere”-strategi hvor vi live tester og trener og leverer resultater.

Prøve og feile-strategien er verdifull på to måter. Først og fremst gir den oss masse kompetanse som vi bruker, hver dag, for å forbedre kommunikasjonen mot våre innbyggere. Gjennom å etablere ulike blogger, twittre, etablere facebook-sider og grupper, bruk av film/YouTube, utvikling wiki, bruk av flickr høster vi erfaringer, lærer om muligheter og begrensinger. Denne kompetansen bruker vi igjen for å definere klarere strategier for bruk av sosiale medier og for å se muligheter til bruk av sosiale medier i forhold til definerte mål og prosesser.

For det andre så er denne strategien avgjørende for å lykkes med å skape suksesser. Bak enhver suksess ligger det også en ”fiasko”. Ingen som driver innovative prosesser kan levere resultater uten å ta noen sjanser. Innovasjon er en risikosport – men den som intet våger vinner heller ikke.

Det at vi prøver og feiler betyr ikke at det ikke ligger en strategi i bunn av de forsøkene vi gjør. Alt vi gjør er relatert til overordnede føringer og målsetninger. Risikovilje og utforskertrang mener vi imidlertid er en forutsetning for å lykkes – totalt sett.

Vi har flere eksempler på stunt og satsninger hvor vi plasket uti med begge beina:

Kongsvinger-wiki

En wiki er en eller flere nettsider laget med det mål å gi lesere muligheten til å bidra med og endre på innhold . Vår ide var å lage en wiki for Kongsvingerområdet, hvor alle med kunnskap om turmuligheter, skiløyper (tracket på gps), badeplasser, utkikspunkt, fiskeplasser kunne legge inn informasjon om dette i wiki’en. Målet var å få folk til å dele sin tause kunnskap om Kongsvinger slik at den ble tilgjengelig for alle. Vi ønsket at alle kommunens perler skulle frem i lyset. Kongsvinger skulle gjennom dette bli mer tilgjengelig for innbyggere og innflyttere gjennom at folk kunne søke informasjon om for eksempel badeplasser og få opp alle muligheter i Kongsvinger, med kart og beskrivelser.

Det retoriske spørsmålet vi stilte i forkant av satsningen var; Hvem er smartest av 3 ansatte i en kommunikasjonsstab og 17416 Kongsvinger-innbyggere. Svaret gav seg selv. Vi engasjerte en grendeskole og en sykkelklubb som piloter. Deres engasjement og bidrag skulle få andre til å bli med å dele. Vi fikk avisoppslag, men ingen suksess. Ideen var strålende, intensjonen enda bedre, men prosjektet viste seg umulig å realisere. Det vil si; vi klarte ikke å mobilisere folk til å bidra med informasjon. Den virrale effekten uteble og satsningen er i dag død.

Hvorfor vi ikke lyktes med ideen vet vi ikke. Kanskje var den ikke så smart som vi trodde? Kanskje lyktes vi ikke å markedsføre den tilstrekkelig? Eller kanskje trenger man en større mengde mennesker til å bidra en 17416 for å lykkes med et slik prosjekt? Å få folk til å bidra i dugnad er i hvert fall enklere tenkt enn gjort.

Blogg for ungdomskulturhuset

Ideen var å etablere en blogg hvor lederen for ungdomskulturhuset (Scene U) skulle blogge for å skape interesse for og engasjement rundt aktivitetene på Scene U. Intensjonen var god: Lage en web-arena for ungdom og om ungdomskultur. I forkant av lansering hadde vi en logo-konkurranse for å skape blest om bloggen. Lederen for Scene U gav den første bloggposten tittelen ”Hva vil dere ha?”. Den var en invitasjon til ungdommer i Kongsvinge. Endelig kunne ungdommen selv få være med å bestemme hva slags kulturtilbud de ha. Ungdommen ble invitert til å kommentere i bloggen.

Vi fikk inn 0 forslag på bloggen. Dette til tross for at lederen på Scene U hadde et bredt nettverk som hun brukte for å synliggjøre både bloggen og bloggposten. Vi fortsatte å legge ut poster om arrangementer, med konkurranser og bilder fra arrangementene uten at vi fikk opp besøksfrekvensen.

Bloggen ble en dundrende fiasko. Vi har i ettertid fått høre at ungdommen mente det var en uinteressant arena så lenge det var voksne som skulle blogge til dem. Bloggen er i dag nedlagt og erstattet med Facebooksiden Ung i Kongsvinger (som er driftet av ungdom).

Twitterstunt – Finn Dag i Oslo

I oktober 2010 oppdaget vi en artikkel om et skomerke som hadde laget en digital skattejakt i London, hvor de hadde fått masse mennesker til å fly rundt i Londons gater på leting etter gratis designsko. Stuntet gav skomerket stor publisitet som strakte seg langt utover Englands grenser.

Vi tenkte at dette var en god ide som kunne modifiseres til Norske forhold. På bakgrunn av dette lanserte vi et Twitter-stunt. Poenget med stuntet var at Innbyggerrekrutterer Dag skulle reise til Oslo. Der skulle han gå rundt i sentrum, og sende ut hint om hvor han var via Twitter. Den første som fant ut hvor han befant seg og tok han på skulderen ble vinneren av en Iphone4. For oss handlet stuntet om å skape oppmerksomhet om Kongsvinger. Vi drev promotering av stuntet (og Kongsvinger) i forkant og sendte ut Twittermeldinger med funfacts om Kongsvinger underveis i konkurransen.

Ble stuntet en suksess eller en fiasko? Svaret er vel verken eller. Det var en del folk som jaktet på Dag i Oslo. Vi ble sett av mange på Twitter og vi ble Retweetet ut til mange som vi selv ikke har relasjoner til. Vi fikk også en artikkel i IT-magasinet digi.no. Men den store spredningen uteble. Det tok ikke av og ingen større aviser skrev om stuntet.

Den viktigste læringen med stuntet er at hva som gir virral spredning og oppmerksomhet ikke er mulig å forutse, kanskje er det kjendisfaktoren som nøkkelen, som i case under.

Hvis denne gruppen får 100.000 medlemmer…

Det siste ”prøve, feile, lære og levere” case jeg skal beskrive her gav i motsetning til case over en mye større uttelling enn forventet.

Tom Nordli var trener for Kongsvinger fotballag deler av 2009-sesongen (da laget rykket opp i eliteserien). 3 uker før serieavslutningen og dagen før han signerte for Fredrikstad (som rykket ned til adecco-ligaen den sesongen) hadde vi fått en avtale med han om å filme et spektakulært stup fra 3-meteren. Med filmklippet i lomma laget vi en Facebookgruppe som hete ”Hvis denne gruppen får 10.000 medlemmer stuper Tom”. Gruppen samlet sakte men sikkert medlemmer og en kald oktoberkveld nådde gruppen 10.000 medlemmer.

For oss var hensikten med siden å fremme Kongsvinger og innbyggerrekrutteringskampanjen. De 100.000 medlemmene hadde i seg selv en verdi da stuntet var knyttet til Kongsvinger. På Facebookgruppen la vi inn linker til relevant informasjon, videosnutter med mer. Det som imidlertid var overraskende var at når gruppen begynte å nærme seg 10.000 medlemmer så tok media kontakt. Både Dagbladet, VG og TV2 var interesser. Dagen vi nådde 10.000 medlemmer la alle 3 ut video med stup og intervju med Tom Nordli som roste Kongsvingers offensive satsning og link til Facebookgruppen.

Dette er en bukett med eksempler som viser at det både er mulig å feile og seire. Intensjonene og ideene kan være gode – men resultatet kan ikke forutses. Men hver av de satsningene vi gjør gir ny kunnskap som gjør at vi har bedre sjanse til å lykkes neste gang.

En kommentar til “Prøve, feile, lære og så levere”

  1. Jørgen Helland sier:

    Kjempespennende innlegg, Lars! Og det er ikke «bare» fordi du så åpent forteller om de tingene som ikke har gått så bra.

    Svært få bedrifter hadde våget å utlevere seg selv på denne måten. Det er gode grunner til det, selv om jeg gjerne skulle ha ønsket at det ikke var slik. Mens dere opererer på et relativt solid fundament basert på «det gode», og dermed har mye goodwill i utgangspunktet, befinner de fleste bedrifter seg i et klima der det finnes konkurrenter og kritikere som er ute etter å ødelegge.

    Når det gjelder en strategi for prøving og feiling synes jeg dere gjør veldig mye riktig, til tross for fiaskoene. Kunnskapen dere tillegner dere gjennom denne prosessen er gull. Jeg har selv veldig tro på at de organisasjonene som lykkes med digitale satsinger utviser gode læreegenskaper. Det betyr både å finne ut hva som funker og det som absolutt ikke funker. Et annet viktig element ved læring er evnen til å forkaste gammel og utdatert kunnskap raskt.

    Lykke til videre! Det er inspirerende å følge dere!

Legg igjen en kommentar