Av og til får vi spørsmål fra andre som lurer på hvordan vi har fått til ditt og datt, og hvordan vi har gjort det. Vi er jo glad i å dele av vår erfaring, så vi svarer selvsagt på dette. I forrige uke fikk vi spørsmål om vår Facebook-side av en person som skulle sette igang en ny side for sin arbeidsplass. Vi tenkte det kunne være fint å dele svarene også her.

Spørsmålene var:
– Er Facebook-siden satt opp med iframes, og er er innholdet lagret på egen server?
– Har dere brukt PHP eller HTML på innholdet?
– Hvordan var framgangsmåten deres når dere hadde vedtatt strategien for sosiale medier ifh. til Facebook-siden?

– Er Facebook-siden satt opp med iframes, og er er innholdet lagret på egen server?
Vi har to iframe apps (de som ble tilgjengelig Februar i år) på våre Facebook sider; «Velkommen» og «Våre tjenester«. Disse iframesene er pekt til en server vi selv har, hvor alt innhold ligger lagret. I utgangspunktet er det ikke vanskelig å sette opp iframe apps, det krever ikke nødvendigvis noen direkte scripting – for det meste er det bare klikking og utfylling av informasjon (nettadresse o.l.).

Det ligger en bra tutorial på dette hos HyperArts som forteller deg hvordan man setter opp iframe apps. Her linkes det også videre til tutorials på andre smarte ting man kan vurdere å gjøre.

– Har dere brukt PHP eller HTML på innholdet?
Både og. «Velkommen» siden er kodet i ren HTML og CSS. «Våre Tjenester» kjører på CMS/bloggmotoren WordPress. Det er forholdsvis enkelt og installere dette på egen server, du trenger noen brukernavn og passord (mysql) for å få det til. WordPress gir deg et kontroll panel for å dynamisk endre innhold og utseendet. For å få utseendet slik dere vil kreves det dog noe erfaring med CSS og muligens noe PHP. Det er laget en del tema-maler til WordPress som lar deg endre en god del uten å ha noe erfaring med koding i det hele tatt også  (søk wordpress themes på google).

PS! Iframes på Facebook er i utgangspunktet satt med en vidde på 520px, men av erfaring har vi satt maks vidde på innholdet til 500px. Når innholdet blir lenger enn iframens høyde kommer det nemlig opp en scrollbar, og hvis innholdet da er på 520px vil det også bli scrolling horisontalt. Dette ser ikke noe pent ut.

– Hvordan var framgangsmåten deres når dere hadde vedtatt strategien for sosiale medier ifh. til Facebook-siden?
Når det kommer til strategien så har vi kjørt ”prøve, feile, lære, og så levere”-strategi, så når vi etablerte Facebook-siden vår  i Januar 2009 så var alt ganske annerledes enn idag. Vi har hele tiden jobbet med å forbedre sidene vår underveis. Når vi publiserte siden så den ganske så standard ut, med en feed fra vår hjemmesides nyheter.

Så fikk vi etter hvert løftet fokus på Facebook med å få servicetorget over på siden, som et digitalt servicetorg. Her kunne folk stille spørsmål på lik linje som på tlf, e-post eller oppmøte i Servicetorg. Og da Facebook slapp iframes for pages i år begynte vi ganske fort å utvide innholdet vi hadde, man skulle kunne gjøre «alt på ett sted«. Vi fjernet også nyhetsfeeden fra hjemmesiden vår, og det er nå ei på servicetorget som sammen med oss i kommunikasjonsstaben har ansvar for hva slags innhold som kommer ut på Facebook-siden. Vi har altså valgt et mer redaksjonelt styrt innhold, for å sikre kvalitet og at det vi poster har mer allmenn interesse, samt legger til mer interaktivtet i form av bilder og film der vi kan.

Når det kommer til design så har vi rett og slett fulgt tråden fra vår hovedside, Kongsvinger.kommune.no. Dette for at det skal være gjenkjennbart igjennom hele linja.

Vi håper dette kan være nyttig for flere. Om det skulle være andre detaljer dere lurer på er det bare å spørre i kommentarfeltet så skal vi svare opp så godt vi kan.

En kommentar til “Spørsmål om vår Facebook”

  1. Alf Tore Meling sier:

    Kjempebra! Del gjerne på http://www.facebook.com/eksempelkommune 🙂

Legg igjen en kommentar