Utfordringen: Moderniser Dags Arnesens bloggposter ( Innbyggerrekrutterer )  – med spesielt fokus på ny teknologi og viral effekt.

Noen ganger kommer inspirasjonen fra de merkeligste kilder. Under litt «channel surfing» sent en kveld havnet jeg innom programmet «Cash-Cab» fra USA. Et program hvor man tar tilfeldige personer inn i en taxi – og vips, så er de deltagere i et litt annerledes gameshow, om de vil eller ikke. Premien: Gratis tur.

Et litt halvteit program, men med en rimelig genial approach på hvordan et TV-studio kan bryte med det etablerte.
Cash Cab bilen har kupe-monterte kameraer som filmer det som foregår.

Jeg bare måtte pitche inn en lignende ide i vår kommunikasjonsstab.

Dag Arnesen, kjent for mange som vår innbyggerrekrutter, har en av de mest leste bloggene i vårt system. Oppdateringsfrekvensen har vært høy, innholdet godt og relevant.

Men: Innovasjon må ofte til for å holde på brukerne på de fleste webflater.

Dags bil er blitt et kjent innslag i Kongsvinger by. Med bloggens visuelle profil på bilen er den lett gjenkjennelig  og synlig.
Vi hadde lenge drodlet rundt tanken på å bruke video og intervjuer i sammeheng.

Vi monterte kameraer og skisset konseptet.
Etter en første test-run , hvor han rett og slett intervjuet sine kolleger fra kommunikasjonsstaben, føler vi oss sikre på at vi vil treffe.

Kjøreturen bekreftet det vi antok. Det blir langt mindre «formelt» å videointervjue på denne måten. Innslagene får mer et preg av en jovial prat enn et formelt TV-intervju.
Intervjuobjektene vil forhåpentligvis føle det samme. Borte blir kanskje rampefeber og avanserte produksjonskrav. Borte blir nødvendigheten av kamera-team og bygging av kostbart studio.

Den største utfordringen faller på Dag. Å være programleder krever mye terping og øving. Vi føler oss sikre på at kvaliteten også her vil stige gradvis når han blir varm i skjorta, men han har hatt en flying start.

Vi bestemte oss for å behandle opptakene som om de går «live» – både for å sikre kontinuiteten i kjøreturen  og for å lette redigeringen i etterkant.

Nå planlegger vi å ha faste innslag fra bilen. Ett månedlig innslag blir målet. Da blir kravet til enkelhet i produksjonen enda mer påkrevd.
Før kommunevalget 2011 skal vi ha ordførerkandidatene inn i bilen for utspørring.

Det er ikke dermed sagt at teknologien ikke krever kompetanse. Synking av lyd, flerkameraredigering og effektiv produksjonsstrøm måtte til.
Kompetansen hadde vi allerede inhouse.
Jeg har lenge ønsket å ta i bruk Final Cut Studios multi-cam funksjoner. Nå fikk jeg endelig muligheten.

For de teknisk interesserte:

Kameraer: Sony HDR-CX115e ( Vi bruker faktisk onboard mic-signal fra det ene kameraet og synes det fungerer greit nok )
Redigering: Final Cut Studio med multicam i sentrum

Opptakscodec: AVCDH
Redigeringscode: ProRes 422 HQ

Leveringsplattform: Youtube ( i 720p 25fps ) – 1080p var utelukket pga av Youtubes begrensning på filstørrelser.

Vignetten:
Kamera: Eos 5DMKII
Opptikk: Canon 70-20 f.2.8L & Canon EF 16-35 f.2.8 L
Dolly: Libec
Grading: AE CS5

Her er første pilot, hvor Dag intervjuer kolleger med bakgrunn i artikkel: http://kongsvinger.kommune.no/no/nyhetsarkiv/Tall-vi-er-stolte-av-2010/

Legg igjen en kommentar