Koble til Facebook

Slaget om Kongsvinger

24. april, 2012

Lørdag 21. April kl 08.30 var det kampanjestart, undertegnede var småtrøtt, men energisk og klar! Vi har nemlig den siste måneden jobbet hardt med en kampanje – en frisk satsning på innbyggerrekruttering. Med sykehuset og fire boligpartnere i ryggen, og selvfølgelig Norges beste barnehagegaranti var vi godt rustet. Vi har mange gode jobber, mange har muligheten til å finne sin drømmejobb. I tillegg kan vi skimte med flotte og rimelige boliger, helt nede i 1/3 av prisen for det tilsvarende (og mindre) i Oslo. Med barnehagegarantien trenger man heller ikke å bekymre seg for at man ikke har et sted å plassere barnet når man har skaffet seg drømmejobben.

Så hvordan jobber man frem en storstilt riksdekkende kampanje som skal få folk til å komme til Kongsvinger? Les videre og finn ut!

IKKE ALLE KAN TA MED SEG BARNA PÅ JOBBEN!

Utgangspunktet for kampanjen har vært denne idéen. Vi vet at i Oslo er det lange, opptil års-lange, ventelister på barnehageplass. Slik har vi det ikke her. Her får du plass på dagen. Så hvordan kan vi bruke dette til å bli den stopp-effekten vi trenger i en annonse?  Joda, med masse kreativitet og en eminent in-house fotograf så fotograferer man og setter  sammen en annonse utenom det vanlige.

God planlegging
Det er viktig å nevne at opplegget var godt planlagt på forhånd. En slik shoot går ikke av seg selv. Vi hadde en runde før fotograferingen tok sted, slik at den kreative retningen på bilde var allerede satt. Komposisjonen var også på forhånd ganske bestemt. Da vi ankom location, med to assistenter, var det bare å sette opp utstyr og forme rommet slik vi ville ha det. Etter en runde med test fotografering og pirking på lyssettingen kom kirurgen (ja, det er en ekte kirurg) og barnet inn og   det rette bildet kom på forholdsvis kort tid. Fotograferingen ble gjort med kameraet direkte koblet til Mac, slik at vi så bildet stort med en gang og det var enkelt å avgjøre om det var det rette bildet.

Så etter en effektiv time i operasjonssalen på sykehuset hadde vi altså hovedproduktet for annonsen.

Med dette motivet var det bare å begynne å selge det vi har; Gode jobber og flotte, rimelige boliger! Vi designet annonsen med filmplakater høyt oppe på listen over inspirasjoner. Med det uvanlige bildet og en slik stil så tror vi på at stoppeffekten er stor. En kirurg i en operasjonssal med barnet på magen er tross alt ikke noe du ser hver dag.

Annonsen har innrykk i Dagbladet Magsinet, Dagbladet papiravis, Dagens Medisin, Glåmdalen og andre regionsaviser, vi satser altså hardt både nasjonalt og lokalt. I tillegg er det verdt å få med seg at dette bilde i litt andre former også er ankeret i kampanjen på andre flater.

Sosiale medier, selvsagt!

Som pådrivere for sosiale medier ligger det også selvfølgelig en strategi for sosiale medier i bunn av den delen av kampanjen som skal kjøres i tillegg til annonseringen. Ikke minst er det jo høl i hue å ikke kjøre kampanjer på Facebook i disse dager. Facebook og Twitter er i hovedsak våre «weapons of choice». I tillegg skal vi også kjøre på med Facebook Ads.

Etterhvert har vi begynt å få ganske mange flater på Facebook, men vi velger i all hovedsak  å bruke Kongsvinger kommune hovedsiden til kampanjen. Vi når både innbyggere, utflyttere og en liten gruppe mennesker som følger oss av andre grunner der. Vi må jo også være parat for å svare opp kommentarer og lignende, da er det enklere med få bestemte flater. Vi har satt opp en liste med statuser og har et opplegg klart for hele kampanje perioden.

Vi har valgt å ha en «hoved» status som står som fremhevet under hele kampanje perioden. Denne inneholder en god del tekst, samt det fotografiet vi har brukt på annonsen. Statusen er skrevet for å fortelle om kampanjen, hva vi kan tilby og lede deg til landingssiden som selvfølgelig er Kongsvinger.no i en omformet utgave (mer om dette lenger ned). I tillegg har vi satt fokus på det at vi vil at folk skal dele den, «alle» kjenner jo noen som er på utkikk etter drømmejobben og/eller drømmeboligen.

Målrettede statuser
Under hele perioden vil det komme «mellom» statuser som er direkte rettet mot et aspekt av kampanjen. Det er jo selvfølgelig fint med en status som sier noe om alt, men som man vet er det de målrettede statusene som virkelig treffer – en Overlege i Anestesi bryr seg kanksje ikke så mye om en kampanje status, men om hun/han ser en status som er direkte rettet mot den stillingen da er det kanksje større sjanse for at den er interessant.

Vi vet jo også noe om hvilke dager som er beste å poste på, les artikkel her (Takk til Ole Emil Johnsen for en oppdatert analyse), slik at vi kan unngå å sende ut statuser om de stillinger det vanskeligst å få tak i på de dagene hvor det er mindre trafikk. Vi snakker riktig nok om ikke så altfor store marginer, men det er alikevel verdt å følge.

Kvitre kvitre
I stor grad så kjører vi ganske likt opplegg på Twitter som på Facebook. Vi har hatt ute en hovedstatus, og også her vil det komme målrette statuser underveis i kampanjen. Fordelen med Twitter er jo at iforhold til flere av kampanje argumentene ligger det allerede klart etablerte hashtags. På denne måten har vi muligheten til å også nå enda fler enn våre egne følgere.

Vi kjører ut alt fra @kongsvinger, og retweeter selvfølgelig på våre personlige kontoer.

Andre sider
Vi har i tillegg hatt kommunikasjon med diverse organisasjoner og foreninger innenfor de feltene vi har stillinger i. Her har vi fått klarsignal til å også poste om kampanjen på deres Facebook-sider, målrettede mot sidens felt. På denne måten får vi altså spredd kampanjen ut i et enda større omfang enn det vi vanligvis hadde fått gjort. Her vet vi også at følgerne til siden er en gruppe mennesker som er interesserte i feltet, slik at vi på den måten får full pott i forhold til hver enkelt status.

Ad-hoc grupper
Vi er kjent med flere grupper som vi også kan tenke oss å bruke. Blant annet en som er ment for Kongsvinger mennesker. Her vil vinklingen gå noe annerledes enn de vanlige postene, basert etter hvilken grupper vi poster i.
I disse gruppene treffer vi kanksje ikke alle de vi trenger å treffe, men disse menneskene kan jo være gode ambassadører å sende det videre igjen til de rette menneskene. Ambassadører for Kongsvinger, innbyggerrekruttering og fremgang trenger vi uansett, slik at vi anser dette som en win-win situasjon.

Ads
Å kjøre Facebook Ads er nytt for oss, men vi skjønte at dette kan være rette veien og gå. Med de mulighetene tilbyr i form av målretting av annonsener basert på sin data har man gode muligheter til å treffe de rette folkene.
I tilleg har man dimensjonen med aldersgrupper, bosted og omkrets rundt bosted. Perfekt.

Vi kjører også her en rekke spesialiserte og rettede ads inn mot spesifikke stillinger/argumenter i kampanjen. Vi har lest noen suksess historier ved bruk av Facebook Ads til rekruttering, så vi har tro på dette kan være en av
suksessfaktorene i kampanjen.

Media

Det gjøres også noe innstøtt mot mediene under kampanje perioden. Dette kan skape buzz rundt kampanjen og flere treff/delinger for oss. Vinklingen her går ikke alltid direkte på selve kampanjen, f.eks er det en Min mening i lokalavisa Glåmdalen idag; Det har vært mye snakk om at sykehustilbudet skal bli mindre her i Kongsvinger. Det er det jo ingen som ønsker. Derfor er det viktig at folk er med å deler kampanjen, slik at sykehuset kan få den kompetansen den trenger, og heller øke kvaliteten på tilbudet sitt.

Slik sett så har kampanjen også andre faktorer enn å bare føre til innbyggerrekruttering. Den kan også føre til samfunnsmessige forbedringer.

Alle veier fører til…

Kongsvinger.no – vårt Rom. Siden Kongsvinger.no og Dag alltid har vært ansiktet for innbyggerrekrutteringen var det et naturlig valg for landingsside. Vi har omspeccet siden noe. Når du kommer inn så er det en landingsside og ikke en blogg.
Du har selvfølgelig tilgang til bloggen fra siden, men alt det viktigste finner du på førstesiden.

Der finner du nemlig listen over alle de gode grunnene og kvalitetene som gjør at det naturlige valg er  å flytte til vår fine by. I tillegg finner du alle jobber, prospekter for boliger og en feed med alle boliger fra partnerne.
Det var en forholdsvis enkel jobb og omspecce siden. I og med at vi kjører WordPress var det bare å legge til noen sidekolonner, fylle de med innhold og vips, vi hadde en flott landingsside klar.

Selvfølgelig har vi også kjørt social share knapper på siden. Slik at det også er mulig å dele kampanjen direkte fra Kongsvinger.no – noe vi håper de som kommer inn fra annonsene i avisene gjør. Det har vist seg fruktbart allerede!

Med dette har du fått en kort innføring i hvordan vi har valgt å kjøre kampanjen. Vi kommer tilbake med mer i ukene etter kampanjen er over, som for eksempel; Hva var resultatene?  

En kommentar til “Slaget om Kongsvinger”

  1. Ole Emil Johnsen (@oejohnsen) sier:

    Grundig, gjennomtenkt og kreativ kampanje igjen. Spennende å se hvordan dere igjen spisser dere inn på målgrupper igjen, basert på viktige utfordringer og mål for kommunen.

    Det er forfriskende å se at dere tør å føre segmenterte budskap, som samtidig bygger oppunder noen unike bevispunkt. Og at dere igjen mestrer kunsten i mediemiksen.

    Facebooks annonseverktøy har også blitt forbedret nå, så her kan dere jo også segmentere på personer som nylig har forlovet seg, giftet seg, byttet jobb eller man kan forvente at snart vil få barn. I tillegg kan dere segmentere på interesser, eller folk som følger spesifikke sider.

    Eksempelvis er det 10.940 nordmenn i alderen 22-40 år, som bor i nærheten av Oslo, Drammen, Lillestrøm, Kongsvinger, Trysil og Hamar, med universitetsutdannelse som nylig ble forlovet, giftet seg eller fikk barn.

    Skal man være enda spissere er det i samme målgruppe (hvis man bytter ut livssituasjon) 6.340 nordmenn som har spesifisert at de liker/har interesse for Dagens Medisin, Førskolelærer, Psykologi, Psykolog, Lærer, Lærervikar, Ingeniøren, Ingeniør, Sykepleier, Norsk Sykepleierforbund, Tidsskriftet Sykepleien

    Gleder meg til å høre hva resultatene av kampanjen blir!

Legg igjen en kommentar